Vad tyckte lärarna på Montessori Mondial om shared reading-utbildningen?

Läsledarutbildningen på Montessori Mondial på Kungsholmen (se tidigare blogginlägg) är den första som jag har genomfört med enbart lärare, dessutom från en och samma skola. Eftersom shared reading hittills varit en angelägenhet framför allt för biblioteksvärlden är det av särskilt intresse hur lärare uppfattar utbildningen. Så, vad tyckte de? Här kommer deras sammanfattande kommentarer från utvärderingen:

Det har varit ovärderliga läsupplevelser och man har fått en annan kontakt med kollegor. Texterna står i centrum och det är ”här och nu” som gäller.

Utbildningen har gett mig ett helt nytt sätt att ta mig an litteratur, att se på litteratur. Den har gett mig en djupare förståelse och verktyg att gå på djupet i en text och i samtalen kring texten.

Givande, inspirerande och tankeväckande.

Jag har lärt mig mycket nytt och är så nöjd med utbildningen! Jag känner mig inspirerad. Det har också fungerat som team-bildning med kollegorna.

Det har varit mycket utvecklande både för min roll som lärare och för mig personligen, som människa.

Utbildningen har haft dubbel betydelse. Dels en fantastisk förberedelse i att kunna agera som läsledare med ett delvis nytt förhållningssätt till att arbeta med text och läsning, dels en personligt utvecklande betydelse.

Jag har lärt mig så mycket om att vara läsledare.  Har med mig många bra tips i mitt arbete som svensklärare.

Mycket fördjupat intresse för litteratur och god gemenskap med kollegor.


Publicerat

i

av

Etiketter: